پلیمرها موادی هستند که از تکرار واحدهای کوچکتر به نام مونومر ساخته شدند. در چند دهه گذشته از پلیمرها به عنوان یکی از مواد مهم در مهندسی صنایع مختلف استفاده شده و امروزه کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

قبل از معرفی موارد استفاده از پلیمر در صنایع امروزی بهتر است خواص مهم پلیمرها را مرور کنیم.

خواص مهم پلیمرها

سبکی : پلیمرها وزن کمی دارند که باعث میشود تا استفاده از آنها در صنایع مختلف کاربردی تر باشد.

قابلیت شکل پذیری : پلیمرها قابلیت شکل پذیری خوبی دارند که امکان ساخت قطعات پیچیده در مدت زمان کوتاه را به دنبال دارد.

مقاومت مناسب در برابر خوردگی : پلیمرها مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی ناشی از مواد شیمیایی دارند.

عایق ممناسب الکتریکی و حرارتی : پلیمرها دارای خواص عایق الکتریکی و حرارتی خوبی هستند که برای کاربرد در صنایع مختلف بسیار مناسب است.

استحکام : برخی از پلیمرها دارای استحکام بالایی هستند و در ساخت قطعات مکانیکی مختلف مورد استفاده قرار میگیرند.

موارد استفاده از پلیمرها

صنایع بسته بندی : پلیمرهایی مانند پلی اتیلن به عنوان مواد بسته بندی در صنایع غذایی ، نوشیدنی ها و محصولات صنعتی به دلیل سبکی ، مقاومت در برابر رطوبت و هزینه نسبتا پایین کاربرد دارند.

صنایع خودروسازی : در تولید قطعات خودرویی مانند بدنه ، داشبورد ، کابین و لوازم جانبی خودرو از پلیمر به دلیل وزن کم و مقاومت مناسب در برابر خوردگی و انعطاف پذیری مناسب استفاده میشود.

صنایع الکترونیک : در ساخت قطعات الکترونیکی مانند مدارهای چاپی ، کانکتورها و عایق های الکتریکی از پلیمرها به دلیل عایق الکتریک و مقاومت مناسب در برابر شرایط محیطی استفاده میشود.

صنایع پزشکی : پلیمرها با توجه به خواص بیولوژیکی خاص در ساخت تجهیزات پزشکی و همچنین پروتزها ، قلب مصنوعی ، لوله های وریدی و دستگاه های پزشکی مختلف کاربرد دارند.

صنایع مبلمان و دکوراسیون : به دلیل مقاومت مناسب و وزن پایین از مواد پلیمری در ساخت انواع مبلمان ، کف پوش و پنجره استفاده میشود.

صنایع پوشاک : از پلیمرهایی مانند پلی استر در تولید الیاف مصنوعی و پارچه برای پوشاک و حتی کفش استفاده میشود.